Atrybuty (wg ważności): Chłodna, Czysta, Ciemna
Znane Chłodne Zimy: Elizabeth Hurley, Brooke Shields, Jennifer Connelly (obejrzyj je tutaj)
Typ siostrzany: Chłodne Lato (Cool/True Summer)
Cechy wyglądu: karnacja jasna lub średnia, często zaróżowiona, ale bywa też neutralna lub jasnooliwkowa; włosy od zimnego jasnego brązu do ciemnych (brunetki), a także srebrzysto-siwe; tęczówki w dowolnym odcieniu: od jasnego błękitu, zieleni, stalowego granatu, szarości po ciemny orzechowy brąz

Atrybuty

Chłodna Zima jest w mojej ocenie najmniej intensywną z zimowych sióstr (nie tak jaskrawa jak Czysta Zima, ani tak ciemna jak Głęboka Zima). Jej paleta zawiera odrobinę „pudrowości”, a więc nie jest w 100% czysta (choć nadal, jak to u zim, jest intensywna), jest też średnio ciemna (do ciut ciemniejszych odcieni), ale w kontakcie ze zbyt dużą zawartości czerni w barwie, jej uroda zgaśnie.
Najważniejszym wyznacznikiem jej urody jest chłód barw i w tym zakresie może się poruszać nawet w skali odcieni zbyt jasnych lub zbyt ciemnych, ale najważniejsze, aby były zimne i dość wyraziste (jednak nie zupełnie jaskrawe).

Średni kontrast

Chłodna Zima, podobnie jak Deep Winter, zdecydowanie woli niższe lub średnie kontrasty, gdyż nie cechuje jej maksymalna kontrastowość, jak ma to miejsce w przypadku Czystej Zimy.

Chłodna Zima (Cool Winter) w wybranych najlepszych odcieniach i średnich oraz niskich kontrastach

Powyższy kolaż prezentuje odpowiednio zestawione najlepsze odcienie Cool Winter, aby w pełni wydobyły tę średnio-kontrastową urodę. Nie znajdziemy tu połączeń czerni, bieli i neonów – dużo bezpieczniej będzie zestawiać szarości z dość intensywnymi najlepszymi barwami średnio-ciemnymi.

Typ siostrzany

Chłodna Zima ma za siostrę drugą najzimniejszą urodę z całej 12-to typowej analizy, czyli Chłodne Lato. Obie są skrajnie zimne, jednak Cool Summer jest jaśniejsza i ma w sobie więcej pudrowości (jej barwy są nie w pełni nasycone).

Chłodna Zima (Cool/True Winter) z lewej i Chłodne LAto (Cool/True Summer) z prawej

Oba typy mogą podbierać ze swoich szaf część odcieni, ważne jednak, by przestrzegały zasady średniej lub niższej kontrastowości w łączeniu swoich najlepszych barw.

Paleta odcieni

Cool Winter najkorzystniej zaprezentuje się w odcieniach średniociemnych i ciut ciemniejszych, ale nie jaskrawych ani bardzo ciemnych. Zapożyczy także od swojego typu siostrzanego, Cool Summer, jej najżywsze, najbardziej intensywne i najciemniejsze odcienie. Zbiorcza paleta Chłodnej Zimy zawierać będzie zatem zarówno ciut jaśniejsze, jak i ciut ciemniejsze, ale zawsze mroźne, skrajnie zimne odcienie. Zobaczmy tę mroźną gamę na mojej modelce:

Chłodna Zima (Cool/True Winter) w swoich najlepszych odcieniach

Jak widać na powyższym zestawieniu, Chłodna Zima zaprezentuje się fantastycznie w mroźnej palecie ultra zimnych błękitów, royal blue, czystym srebrze, wiśniowej i malinowej czerwieni, magencie i shocking pink, odcieniach morskich (w zastępstwie zieleni, gdyż klasyczna zieleń jest u niej już zbyt ciepła – zawiera zbyt dużo żółci), chłodnej purpurze i śliwce, średniej szarości i antracycie/graficie, fuksji, cyklamenie i malinie, czystej zimnej bieli oraz burgundzie, rubinowej i krwistej czerwieni. Jest to przepiękna i bardzo zwracająca na siebie uwagę paleta odcieni.

Także w przypadku biżuterii, zwłaszcza dużej, temperatura ma znaczenie, gdyż tylko zimne srebro (oraz białe złoto i platyna) wydobędzie urodę Chłodnej Zimy.

Chłodna Zima w czystej bieli i srebrze (korzystnie: niski kontrast, zimne barwy) i bieli śmietankowej oraz złocie (za ciepło!)

Pozbawiona ciepłej melaniny Chłodna Zima wygląda bardzo niekorzystnie w każdym odcieniu z domieszką żółci, więc siłą rzeczy złoto nie będzie dopełniało jej urody, za to przyczyni się do wyrzutu zaczerwienienia na buzi. Jest to bardzo niekorzystny efekt, który zanika w kontakcie z zimną temperaturą ubrań, biżuterii, makijażu i koloryzacji włosów (rudy to najgorszy odcień włosów dla typów chłodnych).

Odcienie właściwe vs niekorzystne

Czas na zestawienie barw najkorzystniejszych (zimnych, dość intensywnych i średniociemnych do ciut ciemniejszych) z kilkoma grupami odcieni niepasujących Chłodnej Zimie, aby unaocznić czytelnikom, że analiza kolorystyczna naprawdę działa! 😀 Zacznę porównaniem tonacji chłodnej oraz ciepłej z palety Ciepłej Wiosny i Ciepłej Jesieni.

Chłodne biele o zimnym (niebieskim) podtonie (z lewej) są dużo korzystniejsze niż biele o ciepłym (żółtym) podtonie (z prawej)

Chłodne róże (o niebieskim podtonie) vs ciepłe róże (o żółtym podtonie)

Chłodna Zima w swojej gamie barw (z lewej) i w rozbieżnej z jej melaninami tonacji ciepłej (z prawej)

Chłodna Zima w magencie i shocking pink vs łosowiowe róże z palety wiosennej

Chłodna Zima w fuksji i malinie vs bright orange i czerwień makowa

Chłodna Zima w swoich błękitach vs wiosenne odcienie auqa

Chłodna Zima w tonacji morskiej vs trawiasta zieleń i limonka

Chłodna Zima w zimnych neutralnych szarościach vs ciepłe brązy

Chłodna Zimna w mroźnym błękicie i czystym srebrze vs czerwień makowa i czyste złoto

Barwy ciepłe, a więc oparte na żółtym pigmencie, którego brak u typów chłodnych, powodują natychmiastowe zaczerwienienie skóry oraz rozmywają odcień czerwieni wargowej i działają mocno zaburzająco na całościowy odbiór urody Chłodnej Zimy oraz Chłodnego Lata. Ciepłe barwy  nie są kompatybilne z urodą Cool Winter pod kątem najważniejszego atrybutu kolorystycznego (temperatury), tworzą więc jej anty-paletę barw, skutecznie gasząc szlachetną zimową urodę.

Sytuacja wcale nie ulega poprawie w odcieniach zbyt jasnych z palety Jasnego Lata i Jasnej Wiosny. Pastele będą rozmywać urodę Cool Winter, gdyż nie są w stanie zrównoważyć jej naturalnie wyrazistej i głębszej kolorystyki.

Chłodna Zima w swojej palecie vs pastele

Chłodna Zima w średnim zimnym błękicie oraz royal blue vs pastelowy odcień aqua i pudrowy błękit

Chłodna Zima w głębszych odcieniach morskich vs pistacja i mięta

Chłodna Zima z chłodnej purpurze i śliwce vs lila i lawenda

Chłodna Zima w magencie i shoking pink vs pastelowe róże

Robi się blado i nijak – jest tu po prostu zbyt jasno i nasycenie barw jest zbyt niskie. W chłodnych pastelach naturalnie będzie lepiej niż w ciepłych, ale mimo wszystko jest zbyt jasno. Cool Winter będzie potrzebowała w towarzystwie pasteli makijażu oraz żywszych dodatków.

Jako ostatnią przedstawię paletę zbyt ciemną od typów Głębokich: Ciemnej Jesieni i Ciemnej Zimy.

Chłodna Zima w swojej palecie i vs gama ciemna

Chłodna Zima z chłodnej purpurze i śliwce vs ciemna śliwka i oberżyna

Chłodna Zima w tonacji morskiej zastępującej jej zielenie vs zieleń butelkowa i sosnowa

Chłodna Zima w czerwieni krwistej i rubinowej vs głębokie burgundy

Chłodna Zima w swoich błękitach vs granat i czerń

Chłodna Zima jest średnio ciemna, czasem ciut ciemniejsza, ale nie ma w sobie tak dużo czerni, aby wspaniale prezentować się w intensywnych barwach hojnie przemieszanych z czernią.
Zbyt ciemne odcienie są dla Cool Winter zbyt ciężkie, stąd czerń noszona tuż przy twarzy (oraz inne bardzo ciemne odcienie) będą dla niej przytłaczające, co nie ma miejsca w przypadku Ciemnej/Głębokiej Zimy.

Makijaż
Analiza kolorystyczna podpowiada także, w jakiej tonacji i wykończeniu kosmetyków dany typ urody zaprezentuje się najkorzystniej. Nie jest żadnym zaskoczeniem, że Cool Winter rozkwitnie w barwach wyrazistych i zimnych, a zgaśnie i rozmyje się w zbyt ciepłej tonacji (opartej na żółtym podtonie).

Chłodna Zima w makijażu właściwym dla jej urody (z lewej) oraz zbyt ciepłym wizażu (z prawej)

Nie mając w sobie ciepłych melanin, nie da się wyglądać korzystnie w ciepłym makijażu, gdyż brak będzie zupełnie harmonii między temperaturą kosmetyków, a skrajnie zimną urodą noszącej go osoby.
Na zdjęciach poniżej ta sama modelka, ale w próbnym makijażu ślubnym, jaki dla niej wykonałam, gdy przygotowywałyśmy się do jej wielkiego dnia <3

Chłodna Zima: autentyczny próbny makijaż ślubny dla mojej modelki/klientki

Jak zawsze w tym miejscu, zapraszam Was na Indywidualny kurs makijażu lub Analizę kolorystyczną rozszerzoną o Przegląd zawartości kosmetyczki z listą zakupów i/lub makijażem pokazowym. Jest to świetny sposób na poznanie tajników makijażu właściwego dla Waszego typu kolorystycznego, lecz także dopasowanego do budowy buzi oraz oka (w pełni spersonalizowana usługa). Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej, kliknijcie podświetlony na różowo tekst z tego akapitu.

Koloryzacja włosów

Kończąc analizę kolorystyczną, zawsze omawiam pasujące danej urodzie odcienie włosów oraz efekty koloryzacji. U typów chłodnych włos nie powinien zawierać żółtych, pomarańczowych ani czerwonych tonów, gdyż brak ich w naturalnej pigmentacji tej mroźnej urody.

Samodzielna praca z paletą barw

Dla ułatwienia pracy w paletą barw podczas zakupów ubrań, dodatków i kosmetyków, wyposażam moje klientki w wachlarz najlepszych i dobrych odcieni. Przesyłam także obszerne materiały multimedialne w postaci look booku typu urody klientki oraz typu siostrzanego, a także innych pomocy do pobrania na telefon/komputer. Look book stanowi kompendium wiedzy na temat konkretnego typu urody. Jest tam mowa m.in. o komponowaniu stylizacji z poszczególnych barw z palety, stylach modowych, w których szczególnie dobrze sprawdzi się dana gama barw, pasujących do niej deseniach, biżuterii, koloryzacji włosów, sporo jest także informacji o makijażu dla danego typu kolorystycznego.

Chłodna Zima – look book (wybrane strony)

Chłodne Lato – look book (wybrane strony)

Wyposażona w wachlarzyk i look book, łatwiej nauczysz się swojej nowej palety. Uprzedzam jednak, że najprawdopodobniej będzie to proces i przyswojenie barw nie nastąpi od razu, jednak nie jest to powód, aby się zniechęcać. Jak w każdej nauce, także tutaj trzeba zacząć od podstaw i służy temu właśnie praca z wachlarzem barw i dogłębne zapoznanie się z treścią looka booka :).

Po więcej informacji z zakresu analizy kolorystycznej zapraszam na mój Instagram, Facebook i Pinterest.

Z opiniami zadowolonych klientek można zapoznać się w mojej wizytówce google.

Dziękuję, że jesteście tu ze mnę!

Pozdrawiam kolorowo!