Atrybuty (wg ważności): Ciepła, Głęboka/Ciemna, Zgaszona
Znane Ciepłe Jesienie: Katarzyna Dowbor, Tilda Swinton, Julianne Moore, Marcia Cross (obejrzyj je tutaj)
Typ siostrzany: Ciepła Wiosna (Warm/True Spring)
Cechy wyglądu: cera często w odcieniu kości słoniowej lub o wyraźnie brzoskwiniowym podbarwieniu; zazwyczaj występują piegi (latem bardzo dużo, niekiedy nawet na czerwieni wargowej), tęczówki najczęściej brązowe lub zielone; włosy zazwyczaj rude, kasztanowe, ale zdarzają się także mniej nasycone czerwienią
Ciepła Jesień to, obok swojej kolorystycznej siostry, Ciepłej Wiosny, najcieplejszy z 12 typów urody. Nadrzędną cechą urody Warm Autumn jest wybitna ciepłota barw z jej palety. Ciepła Jesień jest tak mocno napigmentowana ciepłą melaniną, że uwidacznia się to bezpośrednio w jej fenotypie (zazwyczaj naturalnie rude bądź kasztanowe włosy, piegi o zabarwieniu miedzianym, a nie szarym, jak okresowo pojawiające się latem piegi u chłodniejszych typów urody).
Drugim co do ważności atrybutem kolorystycznym Warm Autumn jest głębia jej barw, a te powinny być średnio ciemne do odrobinę ciemniejszych (średni walor, czyli stopień zaciemnienia koloru), jednak nie tak mocno podbite czernią jak u Ciemnej Jesieni. W tonacji Ciepłej Jesieni dostrzegamy też odrobinę przygaszenia barw, ale czynnik ten jest najmniej istotny w jej palecie (są to odcienie intensywne i głębokie, ale nie zupełnie czyste, w przeciwieństwie do palety Ciepłej Wiosny).
Paleta odcieni
Key color characteristic (główny /nadrzędny atrybut kolorystyczny) Ciepłej Jesieni to ciepłota barw i mianownik ten współdzieli ona ze swoim typem siostrzanym, Ciepłą Wiosną. Obie są także mało kontrastowe i mogą pożyczać od siebie część odcieni, jak choćby swoje czerwienie i pomarańcze.
Wszystkie odcienie Warm Autumn są ciepłe, średniociemne lub ciemniejsze i mniej lub bardziej zgaszone. Po dodaniu do nich części tonów pożyczonych z palety typu siostrzanego, Ciepłej Wiosny, uzyskamy pełne spektrum barwne właściwe dla Warm Autmun.
Paletę Ciepłej Jesieni utworzą: pomidorowe i jarzębinowe czerwienie, siarkowe, słonecznikowe, miodowe i dyniowe żółcie, żółcie pomieszane z zieleniami, petrol (ciemny turkus), ciepła purpura i śliwka, leśna i mszysta zieleń oraz zielenie pomieszane z żółcią, mahonie i kasztany, rdzawa i ceglasta przybrudzona czerwień, rude pomarańcze, jedyny „róż”, czyli łosoś, czekoladowe, kawowe i cynamonowe brązy, ciemne oliwki, złoto, miedź, różowe złoto oraz pożyczone od Ciepłej Wiosny: oranżowa czerwień, złocista żółć, aqua (ciepły turkusowy niebieski), trawiasta zieleń, koralowy róż, żywy oranż oraz złociste, koniakowe brązy. Te żywsze tonacje wiosenne powinny stanowić raczej akcenty i dodatki, gdyż noszone przy twarzy (za wyjątkiem wiosennych brązów), mogą okazać się już zbyt krzykliwe dla głębszej urody Warm Autumn.
Czas na zaprezentowanie mojej modelki w chustach kolorystycznych z opisanej wyżej palety.
Ciepła Jesień prezentuje się doskonale w swojej ciepłej, średniociemnej lub ciut ciemniejszej i odrobinę przygaszonej palecie, gdyż barwy te, noszone do tego bezkontrastowo, harmonizują z jej melaninami, stanowiąc dla nich idealne tło i wzmacniając wizualnie odcień tęczówek, czerwieni wargowej, kolor włosów oraz znacząco redukując niedoskonałości cery, naczynka, zasinienia, blizny, załamania mimiczne skóry itd.
Oczywiście moja modelka ma na sobie subtelny makijaż mojego autorstwa, gdyż chcę, aby czuła się komfortowo na zdjęciach oraz żebyście Wy, drogie czytelniczki/drodzy czytelnicy, mogli zobaczyć, jak wygląda naturalna uroda tego typu kolorystycznego nieprzeładowana makijażem.
Jest to makijaż dzienny typu „no makeup”, którego m.in. możecie się nauczyć, przychodząc na Indywidualny kurs makijażu (podczas kursu zajmujemy się także makijażem oka, czego tutaj – w makijażu no makeup – celowo nie uwzględniłam).
Odcienie korzystne vs niepasujące
Po doskonale dobranej palecie odcieni ciepłych, czas na ich zestawienie porównawcze z niektórymi niekorzystnymi paletami.
Na pierwszy ogień Warm Autumn vs paleta chłodna (Chłodna Zima i Chłodne Lato):
Czas na odcienie z palety ciepłej (warm) vs jasnej (light) zapożyczonej od Jasnego Lata i Jasnej Wiosny. Myślę, że łatwo będzie dostrzec, iż pastele nie grają zupełnie z dużo ciemniejszą i intensywniejszą urodą Ciepłej Jesieni. Są zbyt jasne i zbyt nisko nasycone, aby mogły stworzyć harmonię barwną z urodą ciepłą i ciemniejszą niż one same.
Ciepłe pastele były oczywiście lepsze niż chłodne, ale nadal nie jest to efekt wzmacniający urodę najcieplejszej z Jesieni.
W odcieniach za ciemnych i do tego zbyt chłodnych, Warm Autumn zaczyna tracić swą ognistą poświatę i staje się bardziej „przezroczysta”. W ciepłych i ciemnych jeszcze da radę, gdyż nie ma tam kontrastów, jednak potrzebne będzie już wzmocnienie urody makijażem.
Weźmy na teraz na tapet paletę zgaszoną od Zgaszonej Jesieni i Zgaszonego Lata. Tutaj także brak kontrastów jest pomocny, jednak nasycenie barw jest dla Ciepłej Jesieni zbyt niskie (jest to typ dość intensywny), nie zgadza się także temperatura (w palecie Soft Summer), co skutkuje efektem nijakości i nie wzmacnia właściwości melanin Warm Autumn.
Na koniec Ciepła Jesień w odpowiednim makijażu dziennym typu no makeup oraz swoich najlepszych odcieniach (zdjęcie po lewej) w kontrze do makijażu oraz odcieni z szafy Chłodnego Lata.
Moja modelka jest młodziutka i na takiej urodzie wiele się obroni, ale zimne i zbyt jasne odcienie orchidei i lila zastosowane nie tylko w ubiorze, ale i na buzi, zwyczajnie robią jej krzywdę. Zaczynamy niebezpiecznie ocierać się tym efektem o tandetny wygląd (niestety!), w przeciwieństwie do naturalnego, dyskretnego wizażu spod szyldu „quiet luxury”, bezwysiłkowo uzyskanego poprzez zastosowanie minimalnej ilości kosmetyków w ciepłej tonacji i o odpowiednim wykończeniu.
W makijażu należy zwracać uwagę także na stopień kontrastowości urody i stosować odpowiednio rozdymione (niekontrastowe) techniki aplikacji kosmetyków kolorowych lub przeciwnie, makijaże graficzne (wysoko kontrastowe) przy mocno wyrazistej i mocno skontrastowanej urodzie klientki. Wizażysta powinien umieć „czytać” urodę klientki pod kątem ciepłoty barw, waloru, chromatyczności i kontrastowości właśnie, aby nawet bez wykonania analizy kolorystycznej, potrafił dobrać klientce makijaż do obserwowanych cech jej urody.
Poniżej moja Ciepła Jesień w makijażu podkreślającym zarówno jej typ urody, jak i młodą urodę (makijaż celowo nie jest przerysowany).
Aby nauczyć się obsługiwać makijażowo swoją urodę, możecie zapisać się do mnie na wspomniany już Indywidualny kurs makijażu lub poszerzyć pakiet Analizy kolorystycznej o tzw. Przegląd kosmetyczki i listę zakupów i/lub Makijaż Pokazowy (więcej o różnych wariantach analizy kolorystycznej i kursu makijażu dowiecie się, klikając w podświetlony na różowo tekst).
Samodzielna praca z paletą barw
Moje klientki często obawiają się, jak poradzą sobie w samodzielnej pracy z nową paletą barw. Rzeczywiście, nie da się „zapamiętać” swoich kolorów, przynajmniej nie na początku samodzielnej drogi. Do pracy własnej z gamą barw wyposażam moje klientki w wachlarzyki kolorów z ich najlepszymi oraz dobrymi odcieniami, look book swojego oraz siostrzanego typu urody oraz wzorniki barw do pobrania na telefon, ponieważ ćwiczenie oka we własnym zakresie jest kluczowe dla opanowania nowej palety. Czasem zajmuje to kwartał, a czasem rok, w zależności od tego, jaką mamy wrażliwość, czy jesteśmy wzrokowcami lub też… jak bardzo nie podoba nam się początkowo nasza paleta i czy w ogóle chcemy spróbować się z nią zaprzyjaźnić (sama tak miałam – chciałam kiedyś być Zgaszonym Latem i przez rok walczyłam z – ukochaną dziś przeze mnie – paletą Soft Autumn).
Look book jest solidną dawką wiedzy na temat swojego typu urody – to mini encyklopedia o pasujących Ci odcieniach, tworzeniu z nich stylizacji, pasujących Ci deseniach, dodatkach, materiałach, makijażu, koloryzacji włosów, stylach modowych wartych wypróbowania i wiele, wiele innych informacji. Dzięki tym narzędziom uzyskasz solidną podstawę do dalszej, samodzielnej eksploracji swojej palety barw <3
Kończąc wpis o Ciepłej Jesieni, zapraszam Cię na mój Instagram, Facebook i Pinterest, gdzie znajdziesz więcej zdjęć i krótszych wpisów o różnych typach urody z i spoza 12-typowej analizy kolorystycznej!
Zapraszam na analizę stacjonarną do Szczecina, a jeśli to dla Ciebie za daleko, w planach jest też analiza kolorystyczna online, jednak nie wcześniej nić od 2025 r.
Jeśli jeszcze nie jesteś przekonana, że analiza kolorystyczna działa, zachęcam do poczytania opinii zadowolonych klientek w mojej wizytówce google.
Pozdrawiam, jak zawsze, kolorowo!
No i się doczekałam 🙂
Tu modelka jest młodziutka i zupełnie by to nie pasowało, ale co powie Pani na temat intensywniejszych, czerwonych szminek? Jako ciepła jesień nie widzę siebie bez lekko przygasonej czerwieni na ustach 🙂
Tak, wreszcie powstał artykuł o cudownej Warm Autumn! <3
Co do ciepłej głębszej czerwieni na ustach (w lekkim przygaszeniu, jak Pani pisze) to jest to strzał w 10! To jeden z najkorzystniejszych wizaży dla Ciepłej Jesieni (albo intensywnie ocieplone oko z błyszczącymi złotymi i miedzianymi tonami albo właśnie wyraziste usta). W mojej galerii na platformie Pinterest zgromadziłam zdjęcia znanych Ciepłych Jesieni w ich najlepszych makijażach i dominuje tam czerwona pomadka (oczywiście odcień czerwieni stosowny do ciepłej i głębszej urody modelek): https://pl.pinterest.com/magdalenalowkiet/warm-autumn-best-makeup/ Jestem zdecydowanie na tak, to jest signature look Ciepłej Jesieni <3
Pozdrawiam serdecznie!
Dziękuję. 🙂
Mam jeszcze pytanie: Mieszkam zdecydowanie za daleko na osobistą wizytę. Czy ma Pani jakąś usługę on line? Na przykład chciałabym dowiedzieć się, czy mój makijaż powinien być bardziej rozmyty, czy jednak ostrzejszy.
Na codzień robię brązowe kreski na powiekach i używam właśnie czerwonej pomadki, ale fajnie byłoby dostać jakieś sugestie urozmaicenia. Czy może mi Pani z tym pomóc?
Dziękuję i pozdrawiam!
Na razie nie mam w ofercie analizy kolorystycznej on-line, ale powoli się do tego przymierzam. Być może od przyszłego roku zacznę działać kolorystycznie również on-line. Tymczasem, jeśli jest Pani w typie jesiennym, polecam czekoladowe rozdymione kreski (rysowane kredką lub eyelinerem, ale roztarte, np. przy pomocy czekoladowego cienia do powiek). Jesienie nie są kontrastowe, dlatego lekkie rozmycie kresek zawsze będzie wyglądało dobrze 🙂
Pozdrawiam serdecznie!