Atrybuty (wg ważności): Zgaszona, Chłodna, Jasna
Znane Zgaszone Lata: Sarah Jessica Parker, Jennifer Aniston, Angelina Jolie, Milla Jovovich, Olivia Wilde (obejrzyj je tutaj)
Typ siostrzany: Zgaszona Jesień (Soft Autumn)
Cechy wyglądu: brak kontrastów między oprawą oka, cerą, odcieniem tęczówek i włosów; cerach zazwyczaj szaro-beżowa, dużo rzadziej różowawa; tęczówki szarawe przemieszane z błękitem, zielenią, dużo rzadziej brązem; włosy od blondu do brązu, nisko nasycone, często szarawe („mysie”)

Atrybuty

Zgaszone Lato cechuje się niskim nasyceniem barw (przygaszeniem) i średnim walorem (odcienie średniociemne są najbardziej odpowiednie) oraz przewagą chłodnej pigmentacji. Może pożyczyć część odcieni z palety typu siostrzanego, Zgaszonej Jesieni, ale nie będzie ich wiele (jedynie te z pogranicza brudnych turkusów, fioletu, a więc najchłodniejsze z palety Soft Autumn).

Niski kontrast

Zgaszone Lato jest dość jednolite i w urodzie osób z tego typu kolorystycznego nie ma widocznych kontrastów tonalnych. Oprawa oka, tęczówki, czerwień wargowa i odcień karnacji – wszystko jest tu słabo napigmentowane, co widać zwłaszcza w fotografii czarno-białej: typy soft są na niej po prostu jednolicie szare (wiem, bo sama jestem Zgaszoną Jesienią). Mówiąc o niskim nasyceniu i słabym napigmentowaniu absolutnie nie mam na myśli, że cecha ta jest wadą. Tak po prostu jest, trzeba zaakceptować ten fakt i zacząć podkreślać swoją subtelną urodę, otaczając się zgaszoną paletą, gdyż w żaden inny sposób Soft Summer i Soft Autumn nie wydobędą z siebie wyrazistości (przy barwach zbyt intensywnych znikną, zamiast się wyróżnić).

Zgaszone Lato (Soft Summer) w swoich wybranych najlepszych odcieniach zestawionych bezkontrastowo (harmonia barwna)

Z tej właściwości urody Zgaszonego Lata wynika, iż powinna unikać kontrastów i wydobywać swoją urodę poprzez stosowanie harmonii barwnej (odcienie niekontrastujące), co widać na powyższym zestawieniu zdjęć. Także desenie tkanin powinny być tu tonalnie zbliżone do siebie, a nie kontrastowe, inaczej ta niemalże pozbawiona kontrastu uroda zniknie.

Typ siostrzany

Typ siostrzany, Zgaszona Jesień, jest od Soft Summer zdecydowanie cieplejsza, ale i nieco ciemniejsza (wyższy walor).

Zgaszone Lato (Soft Summer) z lewej i Zgaszona Jesień (Soft Autumn) z prawej

Zgaszona Jesień, również niekontrastowa, za to głębsza (nieco wyższy walor), lepiej zaprezentuje się w odcieniach przybrudzonych, lecz ciepłych.

Paleta odcieni

Wszystkie odcienie letnie (także te od Chłodnego i Jasnego Lata) są chłodne, przygaszone (w różnym stopniu) i jaśniejsze.

Zbiorcza paleta najlepszych odcieni wszystkich typów letnich

Zgaszone Lato zabierze z tej palety odcienie najbardziej przybrudzone i średniociemne. W jaśniejszych zgaszonych tonach też będzie w porządku, jednak najlepsze efekty osiągnie, wybierając średniociemny walor (stopień zaciemnienia barwy). Do pełni szczęścia brakować będzie jeszcze tylko zgaszonych turkusów (teal, petrol) i jagodowego fioletu z palety Zgaszonej Jesieni. Wspomnieć należy, że typy Zgaszone mają całkiem sporą rozpiętość walorową (potrafią być jaśniejsze lub ciemniejsze), niemniej ich paleta jest zawsze przede wszystkim nisko nasycona.

Paleta Zgaszonego Lata rozszerzona o wybrane odcienie Zgaszonej Jesieni

Tak ubrane Zgaszone Lato będzie wyglądało wreszcie wyraziście, a to jest największą bolączką typów Soft: jak sprawić, żeby wreszcie zaczęły być widoczne, a nie rozmyte i nijakie :).

Zgaszone Lato w swoich najlepszych odcieniach

Moja modelka dopiero w harmoniach barwnych utworzonych przez zastosowanie palety zgaszonej i chłodniejszej, wygląda wyraziście i to na niej skupia się uwaga obserwatora, nie zaś na zbyt ostrych kolorach, które odciągałyby uwagę od jej subtelnych rysów.

Odcienie właściwe vs niekorzystne

Za chwilę udowodnię Wam, że analiza kolorystyczna naprawdę działa, zestawiając zdjęcia mojej modelki w pasujących jej i niekorzystnych odcieniach. Na pierwszy ogień jaskrawa (czysta) paleta opozycyjna od Czystej Zimy i Czystej Wiosny, czyli ta, w której nie zgadza się najważniejszy atrybut kolorystyczny Soft Summer, tj. nasycenie (chromatyczność).

Zgaszone Lato w swojej palecie barw nisko nasyconych vs przygniatająca ją jaskrawością gama barw czystych

Zgaszone Lato w przytłumionej fuksji vs hot pink i jaskrawa fuksja zimowa

Zgaszone Lato w dymnym błękicie i starym srebrze vs czerń i hot turquoise

Zgaszone Lato w czerwieni arbuzowej oraz soft burgundy vs czerwień makowa i rubinowa

Zgaszone Lato w tonacji morskiej o niskim nasyceniu vs czerń i jaskrawy emerald turquoise

Zgaszone Lato w ciemniejszej zgaszonej lawendzie i ostrych fioleto-różach

Zgaszone Lato, porażone jaskrawością neonów z grupy czystej, zniknie, rozmyje się i w ogóle przestanie być widoczne. Uwagę obserwatora przyciągnie sam neonowy odcień, a nie uroda noszącej go osoby. Wiem, że jest to jeden ze sposobów, jakich chwytają się przedstawicielki typów przygaszonych, aby nadać sobie wyrazistości: sięgają po ostre kolory ubrań, koloryzacji włosów i makijażu w nadziei, że wreszcie to one będą widoczne, lecz skutek jest zawsze odwrotny. Wiem, sama też tak kiedyś „kombinowałam” 😉

Spójrzmy też na paletę zbyt ciepłą i nasyconą od Ciepłej Wiosny i Ciepłej Jesieni. Również jest niekorzystnie, gdyż jest tu zdecydowanie zbyt ciepło i nadal zbyt intensywnie.

Zgaszone Lato w swojej palecie barw vs tonacja ciepła (zbyt ciepła i za intensywna)

Zgaszone Lato w swoim różu, czyli tonacji mauve/zgaszonej fuksji vs róż koralowy i tangerine red

Zgaszone Lato w przytłumionej tonacji niebiesko-zielonej (morskiej) vs limona i zieleń trawiasta

Zgaszone Lato w odcieniu taupe i zgaszonej fuksji vs żółć słonecznikowa i dyniowa

Zgaszone Lato w dymnym błękicie i starym srebrze vs jaskrawa pomarańcza i nagietkowa żółć

Zgaszone Lato nie jest w stanie udźwignąć tej tonacji, rozbieżnej z jej urodą pod kątem nasycenia i temperatury.

Na koniec odcienie zgaszone vs ciemne/głębokie z palety Ciemnej Zimy i Ciemnej Jesieni. Walor i nasycenie tych odcieni są za wysokie dla eterycznej Soft Summer.

Zgaszone Lato we właściwej palecie barw zgaszonych i chłodnych vs gama ciemna/głęboka

Zgaszone Lato w przytłumionej tonacji morskiej (niebiesko-zielonej) vs zieleń butelkowa i sosnowa

Zgaszone Lato w dymnych błękitach vs granat i ciemny petrol

Zgaszone Lato w przytłumionej śliwce oraz ciemniejszej lawendzie vs oberżyna i ciemna śliwka

Zgaszone Lato w czerwieni arbuzowej i zgaszonym burgundzie vs głębokie bordo

Delikatna uroda Zgaszonego Lata nie poradzi sobie w barwach przesyconych czernią – będzie zbyt ciężko i postarzająco. W jednym z artykułów już o tym wspominałam, ale podkreślę raz jeszcze: nie ma nic złego w wyglądaniu na swój wiek i nie musimy za wszelką cenę próbować wyglądać młodziej. Właściwa paleta barw sprawia jednak, że wraca nam witalność i stajemy się bardziej wyraziste, a ten efekt przy okazji odejmuje lat. Jest to bardzo bezpieczna metoda wizualnego „odmłodzenia” i uważam, że warto wiedzieć, które barwy działają na nas w ten właśnie sposób, bo przyjemnie jest wyglądać rześko i świeżo 🙂

Makijaż

W makijażu Zgaszone Lato musi zachować taki sam umiar, jak w noszonych ubraniach oraz unikać kontrastów.

Zgaszone Lato w delikatnym makijażu w swojej tonacji vs zbyt intensywny i za ciepły wizaż

Sprawdzą się zwłaszcza rozdymione efekty smokey, unikałabym za to np. czarnego eyelinera, który jest zbyt wyrazisty dla Soft Summer. Urodę typów Zgaszonych bardzo łatwo jest przerysować i zniszczyć zbyt graficznym (wyrazistym/kontrastowym) i za ciężkim wizażem. Bardzo często słyszę podczas usługi makijażu, że zdarzało im się już zmywać makeup po wyjściu z gabinetu wizażysty, bo były przemalowane do tego stopnia, że kompletnie nie czuły się już sobą. Umiar, odpowiednio zastosowane techniki makijażowe oraz odcień i wykończenie kosmetyków kolorowych mają tu kolosalne znaczenie.

Poniżej moja modelka/klientka w swoim subtelnym i nieobciążającym urody makijażu ślubnym, który wykonałam dla niej w tym wyjątkowym dniu:

Zgaszone Lato – makijaż ślubny

Jeśli makijaż sprawia Ci problem, zapraszam na dobrany do urody oraz potrzeb Indywidualny kurs makijażu i/lub Analizę kolorystyczną poszerzoną o przegląd zawartości kosmetyczki z listą zakupów i/lub makijażem pokazowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tych usługach, kliknij w podświetlony na różowo tekst.

Koloryzacja włosów

Uwieńczeniem analizy jest zawsze przyłożenie wzornika kolorów włosów, aby oszacować, w jakiej tonacji oraz w jakich efektach koloryzacji Klientka będzie wyglądała najlepiej. U typów nisko kontrastowych lepiej wyglądają efekty melanżowe (rozmywające kontrast) niż jednolita koloryzacja.

Samodzielna praca z paletą barw

Moje klientki otrzymują po analizie wachlarz kolorystyczny z gamą swoich najlepszych oraz dobrych odcieni, dzięki któremu przegląd zawartości szafy oraz zakupy staną się łatwiejsze i przyjemniejsze.

Zgaszone Lato – look book (wybrane strony)

Zgaszona Jesień – look book (wybrane strony)

Przesyłam także drogą elektroniczną look book typu urody Klientki oraz typu siostrzanego. Look book jest kompendium wiedzy na temat obsługi urody swojego typu kolorystycznego. Znajdują się tam cenne informacje dotyczące tworzenia stylizacji ze swoich barw, dobierania dodatków, biżuterii, wspomnianej już koloryzacji włosów, makijażu, wartych wypróbowania stylów modowych oraz wiele innych ważnych wskazówek.

Więcej informacji z dziedziny analizy kolorystycznej, lekcji makijażu i samego makijażu znajdziecie na moim Instagramie, Facebooku i koncie Pinterest.

Jeśli wahacie się przed podjęciem decyzji o zapisaniu się na analizę kolorystyczną, zapraszam do zapoznania się ze zweryfikowanymi opiniami moich zadowolonych klientek w wizytówce google maps.

Dziękuję za wytrwałość i przeczytanie wpisu do końca!

Pozdrawiam Was kolorowo!