Siostra Zgaszonej Jesieni, Soft Summer, czyli Zgaszone Lato, to niepozorny, lecz bardzo wdzięczny typ urody, dość często spotykany w naszej szerokości geograficznej słowiański typ urody. Przedstawicielki tego typu kolorystycznego bardzo często określają swój naturalny odcień włosów jako szary bądź mysi, a skórę jako ziemistą bądź poszarzałą. Bez makijażu często wydają się sobie bezbarwne, pozbawione wyrazistości, zmęczone. Dzieje się tak z kilku powodów: Zgaszone Lato wyróżnia się niską chromatycznością (jego uroda zawiera wyraźne domieszki szarości – naturalne barwy są nisko nasycone, nie zaś czyste, żywe i intensywne) oraz harmonią barwną (niska kontrastowość Soft Summer sprawia, że kolor włosów, skóry, oprawy oczu itd. są do siebie podobne, jakby zlewają się ze sobą). Tęczówki, białkówki oraz czerwień warg Zgaszonego Lata nigdy nie są mocno nasycone, czyste i wyraziste. Przeciwnie – zawsze wydają się być lekko „przymglone” (tęczówki nie są szkliste ani przejrzyste, raczej matowe i nie intensywnie nasycone kolorem, usta zaś wypadają dobrze w pomadkach w zgaszonych odcieniach brudnego różu lub różano-fiołkowych. Zgaszone Lato ma w sobie przewagę chłodnych pigmentów, co często ciężko początkowo stwierdzić z uwagi na duże przyszarzenie urody. Wprawne oko kolorysty rozróżni jednak typ urody podczas analizy z zastosowaniem chust i ram kolorystycznych. Soft Summer może pożyczać od Zgaszonej Jesieni cieplejsze, jednak koniecznie przygaszone barwy (jakby przytłumione, „brudne”, sprane, wypłowiałe) z uwagi na zawartość w jej naturalnej kolorystyce także ciepłych pigmentów. Typy zgaszone czasem dodatkowo trudno określić, ponieważ ich przedstawicielki cechują się jaśniejszą lub nieco ciemniejszą pigmentacją i na pozór potrafią wyglądać jak zupełnie różne typy urody (np. jaśniejsze: Jenna Fisher, Jennifer Aniston, Sarah Jessica Parker i ciemniejsze: Angelina Jolie czy Katie Holmes). Spójrzmy teraz na zbiorczą paletę odcieni wszystkich typów letnich:

Są tu chłodne pastele zarezerwowane dla Jasnego Lata, bardziej wyraziste, jednak w dalszym ciągu stonowane, zimne barwy Chłodnego Lata, a pośród nich te najbardziej przytłumione, jakby lekko poszarzałe kolory zbieżne właściwościami z urodą Zgaszonego Lata.

Uroda Zgaszonego Lata rozkwita w towarzystwie chłodnych, przybrudzonych (zmieszanych z szarością) barw o średnim walorze (nie za jasnych, jak zmieszane z bielą pastele, ale i nie za ciemnych, jak głębokie kolory z wyraźną domieszką czerni czernią). Idealne odcienie to: błękity i granaty zmieszane z szarością, nie w pełni nasycone odcienie morskie, tonacje fiołkowo-różowe, brudne chłodne róże, przybrudzone fiolety, szarości, szałwiowe, miętowe i stalowe zielenie, czerwień arbuzowa i malinowa, mocno zgaszony i rozjaśniony burgund. Dopiero barwy o wyżej opisanych właściwościach wydobędą urodę Soft Summer i sprawią, że naturalna szarość przebijająca przez jej kolorystykę przestanie uwidaczniać się w niepożądany sposób (zniknie efekt ziemistości i zmęczenia, dzięki czemu Zgaszone Lato zyska świeżość, lekkość i wyrazistość). Soft Summer może nosić zarówno srebro, ja i złoto, najlepiej w nieco spatynowanych, antycznych odcieniach.

Bardzo istotne jest, aby przypadku Zgaszonego Lata unikać zestawiania kolorów w sposób kontrastowy. Stylizacje muszą tworzyć harmonię barwną, zatem łączymy kolory o podobnym walorze (nie bardzo jasne z bardzo ciemnymi) i nasyceniu (eliminujemy barwy żywe, jaskrawe). Temperatura, jak już wspominałam, może być ciepła, jednak muszą to być odcienie zgaszone.
Soft Summer powinna unikać wszystkich ostrych, mocno napigmentowanych, jaskrawych kolorów (jej uroda zniknie w ich towarzystwie), pasteli (dodatek bieli w tych kolorach sprawi, że skóra natychmiast zszarzeje i uzyskamy efekt ziemistości) oraz zbyt ciemnych odcieni zmieszanych z czernią (te barwy ją postarzą i przytłoczą). Soft Summer powinna także unikać czystej bieli i czerni, na rzecz złamanej chłodnej bieli (wpadającej nieco w różany beż) i ciemniejszej szarości lub stalowego granatu. Popatrzmy, jak zmienia się uroda się Zgaszonego Lata w towarzystwie nieodpowiednich dla niej, wyżej opisanych kolorów.


Na powyższym kolażu widać wyraźnie, że mocne, żywe kolory (ramy kolorystyczne po lewej i w środku) gaszą i przytłaczają urodę Soft Summer, w przeciwieństwie do jej chłodnej, zgaszonej palety (rama kolorystyczna po prawej). Za każdym razem, gdy otoczymy urodę Zgaszonego Lata zbyt nasyconymi (za wysoka chromatyczność), zbyt jasnymi (za niski walor, czyli zbyt dużo bieli w barwie), lub zbyt ciemnymi kolorami (za wysoki walor – zbyt dużo czerni), efekty będą niekorzystne. Prześledźmy wpływ nietrafionych kolorów na urodę Zgaszonego Lata na przykładach zaprezentowanych poniżej:

Jak widać, w niekorzystnych kolorach ubrań, sytuacji nie ratuje nawet odpowiedni makijaż (lekko przydymione oko w chłodnych cieniach, wyrównana cera, naturalnie podkreślona brew oraz przygaszona pomadka w „brudnym” odcieniu fiołkowego różu). Gdyby dodatkowo zastosować nieodpowiedni makijaż u Soft Summer (np. ostre, graficzne czarne kreski w miejsce dobrze roztartych i przydymionych linii w grafitowym lub granatowym odcieniu lub zbyt ciemnego, czarnego smoky eye, a do tego wyrysowane brwi i ostra pomadka o 100% współczynniku krycia), eteryczna harmonijna i delikatna uroda Zgaszonego Lata zwiędnie i zmarnieje jak kwiat zwarzony przymrozkiem.

Podobnie sprawa ma się z odcieniem włosów. Nie powinien on być zbyt jednolity i wyrazisty. Soft Summer ma do wyboru kilka propozycji koloryzacji: nieco tylko wzmocniony naturalny brąz (chłodniejszy lub cieplejszy, ale nie intensywny; taki, jaki widujemy często u Jeny Fisher, Angeliny Jolie bądź Katie Holmes), delikatne refleksy, ombre lub sombre z użyciem średniego blondu (Jennifer Aniston i Sarah Jessica Parker), a także miedziane refleksy (nie dla wszystkich Zgaszonych Lat, ale część z nich będzie wyglądała zjawiskowo w tej koloryzacji – warto przejrzeć zdjęcia Olivii Wilde, by się o tym przekonać).

Zgaszone Lato ma często duży problem z doborem pomadki, gdyż większość odcieni będzie dla niego zbyt intensywna. Warto sięgać w pierwszej kolejności po kolory mocno zgaszone, brudne, o średnim walorze (nie pastele, ale też nie bardzo ciemne tonacje) i raczej chłodnej kolorystyce. Uniwersalnym i zawsze pasującym wyborem będą tonacje z zakresu brudnego różu oraz różano-fiołkowe. na wieczór zaś można wypróbować cieplejszą, przybrudzoną ceglastą czerwień pożyczoną od Zgaszonej Jesieni. Pomadki Zgaszonego Lata nie powinny być w 100% kryjące ani matowe, unikamy też perły i metalicznych drobinek (najlepiej sprawdzą się pomadki o właściwościach nawilżających i niepełnym kryciu). Odcienie, które warto przetestować zawarłam na poniższym kolażu.

Przykłady łączenia kolorów z palety Zgaszonego Lata, porady na temat wyboru kosmetyków do makijażu oraz wiele innych cennych wskazówek, moje klientki otrzymują ode mnie w look booku ich typu urody (look booki pochodzą z Make-Up Instructors Academy, autorką jest p. Ania Ciechomska, pod której czujnym okiem uczyłam się tajników analizy kolorystycznej).

Dodatkowo wyposażam moje klientki we wzornik ich najlepszych kolorów do pobrania na telefon, a także wskazuję źródła do samodzielnego pogłębiania wiedzy na temat swojego typu urody. Jeśli jesteście ze Szczecina lub okolic, to serdecznie zapraszam na analizę kolorystyczną. Usługę można poszerzyć o przegląd kosmetyczki i/lub makijaż pokazowy lub o kurs makijażu. Chcąc zapoznać się z cenami usług, kliknij tutaj. Pozdrawiam kolorowo!